2008/Oct/21

*** คำเตือน : ถ้ายังไม่ได้ดู และไม่อยากโดน spoil อย่าเพิ่งอ่าน ***

 

รับรู้กิตติศัพท์ของ AIR มาเนิ่นนานว่าเรื่องมันเศร้า แต่ว่าผมเพิ่งได้ดูจนจบครับ เรื่องนี้ผมจัดเข้ากลุ่มเดียวกับ Kanon, Clannad (คนละกลุ่มกับ Haruhi, LuckyStar) ถ้าให้จัดก็เรียกสั้นๆ ว่า Drama

ก่อนจะดูคิดว่ามันคงต้องเศร้ากว่า Kanon ต้องร้องไห้มากกว่า แต่ดูจบแล้ว ผมร้องไห้แค่ตอน 12 ตอนเดียวเท่านั้น ความรู้สึกส่วนตัวเท่านั้นนะครับ ผมว่า Kanon ทำผมร้องไห้มากกว่า โดยเฉพาะตอนมาโกโตะ

 

ความรู้สึกตอนแรกเลยที่ดูจบก็ตั้งชื่อตอนมันว่า AIR : NO WAY OUT (ไม่มีทางออก) เพราะตะแรก คิดว่าที่พระเอก ใน summer arc (ryuuyu) และ uraha ทำเมื่อพันปีก่อน คือสืบทอดสายเลือดเพื่อมาช่วยปลดปล่อยคำสาป ซึ่งตามเนื้อเรื่อง พระเอกยุคปัจจุบันคือ yukito ดูเหมือนจะทำอะไรไม่ได้เลย เพราะเห็น Misuzu ดับอนาถ แถมตัวเอกซวยซ้ำ กลายเป็นกา ผมคิดด้วยซ้ำว่าถ้า Misuzu ไม่เจอ yukito ก็ไม่ต้องเริ่มฝันร้าย ไม่ต้องเดี้ยง และไม่ต้องดับอนาถ (แม้ว่ายังๆ ก็ต้องไร้เพื่อน แต่เหมือนนั่นจะเป็นอาการเดียวที่เธอมี กรณีไม่พบพานความรัก) และผลต่อเนื่องก็คือ misuzu ก็ต้องวนเวียนเกิดใหม่ ทรมาณกับคำสาปต่อไปอยู่ดี

ที่คาใจผมมากก็คือเด็กชาย หญิงสองคนริมหาดเป็นใครแน่?

 

โอเคครับ จากนี้เป็นต้นไปผมนำมาจาก http://forums.animesuki.com/showthread.php?t=26310

เป็นความเห็นของ Richard23 ในความเห็นที่ #2 ที่ผมอ่านแล้ว "เห็นด้วย" ผมไม่ได้สรุปว่ามันถูกนะครับ แต่ผมบอกว่า ผมเห็นด้วยตามที่ได้อ่าน เอาล่ะครับ มาอ่านที่ผมแปลจากอังกฤษเป็นไทยดู :

 

(ย่อหน้าแรกคิดว่าเขาคัดลอกคำถามมา ซึ่งไม่ได้อธิบายอะไร ขอข้ามมาส่วนอธิบายของเขาเลย) 

I'm not so sure that Kano is a reincarnation. But...

ผมไม่มั่นใจว่า Kano เป็นคนที่กลับชาติมาเกิดหรือเปล่า แต่...


Kano: the freeplanetling.

คาโน



When she touched the feather (Kanna's feathers possess [sad] memories) as a child, perhaps the sad memory was passed to her. Like the infant in the flashback, Kano had lost her mother as a child. So maybe she was sensitive to that memory -- the separation of a mother and daughter by death. Recall that Yukito felt nostalgic and sad when he encountered the feather that Kano had touched. The magic feather, Yukito's power and Kano's wish made it possible for her to meet and thank her mother as Yukito had suggested she do. This helped resolve her sorrow and guilt over the loss of her mother and I suppose the feather was returned to Kanna with the happy memory Kano experienced by meeting her mother.

เมื่อเธอสัมผัสขนนก (ขนจากปีกของ Kanna  เก็บความทรงจำเศร้าๆ ไว้)  ตอนเธอยังเด็ก บางทีความทรงจำเศร้าๆ ได้ส่งผ่านมาสู่เธอ. เหมือนที่เห็นในฉากรำลึกความหลัง Kano เสียแม่ของเธอไปตั้งแต่เด็ก. บางทีเธอก็อ่อนไหวต่อความทรงจำเหล่านั้น -- การแยกจากกันระหว่างแม่กับลูกสาวเพราะความตาย. Yukito เหมือนๆ จะรำลึกอดีต ได้เมื่อเขาพบขนนกที่ Kano สัมผัสทำให้เขาคิดถึงและเศร้า. ขนนกเวทย์ พลังเวทย์ของ Yukito และความปรารถนาของ Kano ทำให้การที่ Kano ได้พบกับแม่และขอบคุณๆ แม่ (อย่างที่ yukito แนะนำเธอไว้) เกิดขึ้น. สิ่งนี้ได้สิ่งแก้ปัญหาความโศกเศร้าของ Kano และความรู้สึกผิดต่อการสูญเสียแม่ของเธอ และผมคิดว่าขนนกนั้นได้กลับคืนสู่ Kanno โดยบรรจุความทรงจำอันมีความสุขของ Kano ที่ได้พบกับแม่ของเธอไว้.

 

Recall also that the bruise on Kano's wrist disappeared with the feather. The child had the bruise, yet Kano was reciting the words of the mother. So she had a connection to both mother and child from the memory.

นอกจากนี้รอยแผลบนข้อมือของ Kano ก็มลายหายไปพร้อมกับขนนกด้วย. เด็กมีรอยแผล (หมายถึงทารกในอดีต) แถม Kano ก็ได้พูดในคำที่แม่ของเด็กเคยพูดอีกด้วย. ดังนั้น Kano จึงมีความเกี่ยวพันกับทั้งแม่และเด็กจากความทรงจำในอดีต.

 

As to Minagi, well, she's Minagi, not a reincarnation of someone else.

ส่วน Minagi คือเธอก็เป็น Minagi ในปัจจุบัน ไม่ได้เป็นใครกลับชาติมาเกิด.


Minagi and Micheru (the buttshaking-ling).

มินาจิกับมิจิรุ


I think Minagi was a bit of a plot device to get Yukito (and us) to realize that the "girl in the sky" was more than just a folk tale or legend. Michiru, Minagi's sister who died before birth, meets the Kanna, the girl in the sky and borrows one of her feathers which enables her to come to Earth as a "dream," in order to comfort Minagi and reconcile Minagi with her mother, emotionally broken by the loss of Michiru.

ผมคิดว่า Minagi เป็นตัวช่วยดำเนินเรื่องเพื่อให้ Yukito (และพวกเรา) ยอมรักที่ว่า "สาวในท้องฟ้า" เป็นมากกว่าเพียงตำนานหรือนิยายปรัมปรา. Michiru (น้องสาวของ Minagi) ผู้ซึ่งตายก่อนกำเนิด ได้พบกับ Kanna สาวในท้องฟ้าและยืมขนนกของเธอ ซึ่งทำให้เธอสามารถกลับมาสู่โลกดั่ง "ฝัน" เพื่อที่จะปลอบประโลม Minagi และสานความสัมพันธ์ของ Minagi กับคุณแม่ ผู้ซึ่งเสียสติไปเพราะการสูญเสีย Michiru.

 

Michiru's companionship helps Minagi through the difficult time with her mother; Yukito steers Minagi back home where Minagi and her mother are reunited as a family. In the end the mother finally sees Minagi as herself rather than her dead child. Before she leaves (the dream comes to an end), Michiru gets to finally meet her own mother; another happy memory to bring to Kanna when she returns the feather.

ความสัมพันธ์กับ Michiru ช่วยให้ Minagi ผ่านช่วงเวลายากลำบากระหว่างเธอกับแม่ได้. Yukito ผลักดันให้ Minagi กลับบ้านที่ซึ่ง Minagi กับคุณแม่ได้รวมกันเป็นครอบครัวอีกครั้ง. ท้ายที่สุดคุณแม่ก็ได้เห็น Minagi เป็นตัวตนของเธอเอง แทนที่จะเห็นเป็นลูกคนที่ตายไป. ก่อนที่ Michiru จะจากไป (ยามฝันมาถึงจุดจบ) เธอก็ได้พบกับคุณแม่ของเธอในที่สุด ; ความทรงจำอันแสนสุขอีกความทรงจำก็ได้ถูกนำไปสู่ Kanno เมื่อ Michiru คืนขนนก (สลายร่าง).

So really neither Kano nor Minagi or Michiru played a role in the past (Summer Arc). Neither did Yukito, Misuzu or Haruko for that matter.

ดังนั้นทั้ง Kano  Minagi และก็ Michiru  ต่างก็ไม่ได้มีบทบาทในอดีต (ในบท summer arc) .  Yukito , Misuzu หรือ  Haruko  ก็เช่นกัน.


Misuzu dreams of Kanna, she is not Kanna herself. She is one of Kanna's dreams, she is part of Kanna, but not all of Kanna. A winged being's essence cannot fully fit into a human being. Like the water of the ocean, it cannot fit into a teacup without shattering it.

ความฝันทั้งหลายของ Misuzu เกี่ยวกับ Kanna เธอไม่ใช่ตัวตนที่แท้จริงของ Kanno. เธอเป็นแค่ความฝันหนึ่ง ในหลายๆ ฝันของ Kanna เป็นส่วนหนึ่งของ Kanna แต่ไม่ใช่ทั้งหมด. แก่นแท้ของมนุษย์มีปีกไม่สามารถจุเต็มได้ด้วยมนุษย์ธรรมดาเพียงคนเดียว.ประหนึ่งน้ำทั้งมหาสมุทร ไม่อาจจุเต็มโดยใช้แค่ถ้วยชาใบหนึ่งได้โดยไม่ทำให้มันแตกละเอียด.


Likewise, Yukito is not Ryuuyu, but he does carry on his will. He is descended from Ryuuyu and Uraha, separated by 1000 years. He inherits Ryuuyu's will (to find and save Kanna) and Uraha's power (magic and the doll with generations of unfufilled wishes which will ultimately be used to help Misuzu save Kanna).

เช่นเดียวกัน Yukito ก็หาใช่ Ryuuyu ไม่ หากแต่เขาสืบต่อเจตนารมณ์ของRyuuyu. เขาเป็นทายาทของ Ryuuyu และ Uraha 1000 ปีต่อมา. เขาสานต่อเจตนารมณ์ของ Ryuuyu (ตามหาและช่วย Kanna) และพลังของ Uraha (เวทมนตร์และตุ๊กตาที่สานต่อมาหลากหลายชั่วอายุซึ่งจุความหวังที่ยังไม่สมหวัง - ใช้ช่วย Misuzu และ Kanna  - เอาไว้)


Why did I mention Haruko, Misuzu's substitute mother? There's a similar theme between the Summer and Air arcs. Kanna wished to be reunited with her mother, Misuzu has a similar wish: to experience happy memories with her mother. The goal which has taken 1000 summers to finally reach.

ผมจะอธิบายถึง Haruko ยังไง ตัวแทนแม่ของ Misuzu เหรอ ? หัวข้อหนึ่งซึ่งเหมือนๆ กันทั้งใน summer arc กับ air arc. Kanna หวังจะไปกลับไปอยู่กับแม่ของเธอ , Misuzu ก็หวังเช่นเดียวกัน : ได้มีประสพการณ์ความทรงจำดีๆ มีความสุขกับแม่ของเธอ. เป้าหมายที่ต้องใช้เวลาฤดูร้อน 1000 ปี เพื่อบรรลุผล.

 

When Yukito has an attack in the hallway and is wounded, later to discover a scar just like Ryuuyu's suggests Yukito suggested to me that Yukito has passed the point of no return. He's experiencing the curse that his mother warned him about: caring about the girl will cause both he and the girl to die. Misuzu's dreams are having a physical effect on both Yukito and Misuzu.

ตอนที่ Yukito เหมือนโดนโจมตีในทางเดินและบาดเจ็บ และภายหลังได้พบแผลเป็็นเหมือนที่ Ryuuyu เป็น ชี้ให้ผมเห็นว่า Yukito ได้ผ่านจุดที่ไม่อาจหวนคืนไปแล้ว. เขากำลังเผชิญกับคำสาปที่แม่ของเขาเคยเตือนเขาไว้ : การชอบเด็กสาวจะทำให้ทั้งเขาและเธอต้องตาย. ความฝันต่างๆ ของ Misuzu มีผลกระทบทางกายภาพทั้งกับ Yukito และ Misuzu.

 

The common theme:

เหตุการณ์ต่างๆ เหล่านี้ :

 

Memories and the mother-child relationship. Families stick together.

ความทรงจำต่างๆ ความสัมพันธ์ของแม่กับลูก. ครอบครัวที่อยู่ด้วยกัน.

 

Each of the girls in the series, Kano, Minagi, Kanna and Misuzu were separated from their mothers either by death or by circumstance. The goal and wish for each of them is to reconcile that loss. Sad memories hold us back, happy memories give us hope and keep us going. But we cannot live on memories alone.

สาวๆ แต่ละคนในเรื่อง Kano Minagi Kanna และ Misuzu ต่างก็็แยกจากแม่ของพวกเธอไม่ว่าจะเพราะความตายหรือเพราะสภาพุการณ์. เป้าหมายและความหวังของพวกเธอก็คือการได้รับสิ่งที่สูญเสียไปคืน. ความทรงจำเศร้าๆ ฉุดรั้งพวกเราไว้ ขณะที่ความทรงจำดีๆ ให้ความหวังเราและให้เรามุ่งต่อไป. แต่พวกเราก็ไม่อาจอยู่ได้ด้วยอาศัยเพียงความทรงจำ.

  
Each of these girls, even Michiru to some extent, resolve that mother-daughter separation and the guilt or sadness associated with it.

สาวแต่ละคน แม้แต่ Michiru ในบางประเด็น, มีความแตกแยกในความสัมพันธ์ระหว่างแม่กับลูก มีความรู้สึกผิด และความเศร้ากอรปอยู่.


Kano meets and thanks her mother. Kano had felt guilty about her mother's death and accepted part of the blame as the reason for her mother's death. Until Yukito set her straight, Kano had wished to apologize (for having been born) rather than thank her mother. Good advice, Yukito!

Kano ได้พบและขอบคุณคุณแม่ของเธอ. Kano เคยรู้สึกผิดในความตายของแม่และ ยอมรับคำตำหนิว่าเป็นเหตุผลในการตายของแม่เธอ. Kano เคยหวังจะขอโทษ (ที่เธอเกิดมา) มากกว่าที่จะขอบคุณแม่ของเธอ (ที่ทำให้เธอเกิด-เป็นคำแนะนำของ Yukito). คำแนะนำที่ดี, Yukito !


Minagi is able to reach her mother and be recognized as herself rather than her dead sister. She had accepted her mother's condition the result of her sin: wishing for a younger sister who unfortunately died before birth. She then lived as a fragment of her mother's dream, taking on the role of Michiru, whose death devastated her mother. That dream had to end to bring Minagi and her mother together.

Minagi สุดท้ายก็ได้พบแม ่และแม่เธอจดจำเธอ ในฐานะของตัวเธอเองแทนที่จะจำในฐานะลูกสาวคนที่ตายไป.  เธอเคยคิดว่าอาการของแม่เป็นผลมาจากบาปของเธอ : เธอหวังจะได้น้องสาว (ผู้ซึ่งโชคร้ายตายก่อนกำเนิด) ซึ่งก็คือ Michiru ซึ่งความตายของเธอทำร้ายแม่อย่างสาหัส. ความฝันนั้นจะต้องจบลงเพื่อ Minagi กับคุณแม่้อยู่ด้วยกัน.

 

Misuzu lost her mother as a child and was taken in by her aunt Haruko. The two remained somewhat distant in part because Haruko feared losing Misuzu to her natural father, and Misuzu kept her distance because affection resulted in fits and pain. They overcame these obstacles and became close in the end. Haruko ultimately would have lost Misuzu no matter what she did anyway - the least they could do was to create some happy memories.

Misuzu สูญเสียแม่ของเธอไปตั้งแต่เธอยังเด็กและถูกป้าของเธอ Haruko เอามาเลี้ยง. ในอดีตทั้งสองรักษาระยะห่างระหว่างกันไว้ เพราะ Haruko กลัวที่จะต้องสูญเสีย Misuzu ไปสักวันเพราะพ่อแท้ๆของเธอมาเอาคืน ส่วน Misuzu ก็เพราะกลัวความสัมพันธ์ลึกซึ้งกับคนอื่นจะทำให้ต้องเจ็บปวด. พวกเธอทำลายอุปสรรคเหล่านั้นและสนิทสนมกันในที่สุด. ไม่ว่าจะยังไงสุดท้าย Haruko ก็ต้องสูญเสีย Misuzu ไปอยู่ดี - แต่อย่างน้อยพวกเธอก็สามารถสร้างความทรงจำดีๆ ได้บ้าง.



Yukito guided each of the girls to their respective goals, but ultimately each had to resolve the obstacles on their own to find happiness. Such is life.

Yukito ชักนำสาวแต่ละคนไปสู่จุดหมายของเธอ แต่ทุกคนต่างก็ต้องแก้ปัญหาด้วยตัวเธอเองเพื่อความสุขของพวกเธอ.นี่แหละชีวิต.

 

All of these happy memories were returned to Kanna who was all alone in the sky.

ความทรงจำดีๆ เหล่านี้ต่างก็กลับย้อนไปสู่ Kanno ผู้ซึ่งอยู่เดียวดายในฟากฟ้า. 

 


Finally a word about Sora the crow.

Sora อีกา. 

 
As tragic as it is that Yukito seems to have run away and abandoned Misuzu when she really needed him and cared for him, he did the right thing. He'd gone as far as the two could go with the way things were. Had Yukito stayed as the freeloader at the Kamio house, Misuzu would have died without reaching her goal. Yukito may have lived on, or he may have died within a year anyway, like his ancestor Ryuuyu had 1000 years earlier. This would have solved nothing.

เหมือนจะน่าสลดที่ Yukito ดูเหมือนจะหนีและทอดทิ้ง Misuzu ยามที่เธอต้องการและรักเขาที่สุด แต่สิ่งที่เขาทำเป็นสิ่งที่ถูกต้อง. เขาทำดีที่สุดเท่าที่ทั้งสองจะทำได้แล้ว เมื่อดูจากสถานการณ์. หาก Yukito ยังคงอาศัยบ้าน Kamio ต่อ Misuzu ท้ายสุดก็ต้องตายโดยไม่อาจไปถึงุเป้าหมายของเธอ. Yukito อาจมีชีวิตต่อไป หรือตายภายในหนึ่งปี เฉกเช่นบรรพบุรุษของเขา Ryuuyu ครั้ง 1000 ปีก่อน. มันก็ไม่ได้แก้ปัญหาใด.



Instead, like his mother before him, he placed his heart, his wish, into the doll while he still had power, while he was still strong. His wish was to be by Misuzu's side forever and to help her reach her goal, and to save the girl in the sky, Kanna, fufilling Ryuuyu's 1000 year old wish. In the final three episodes Yukito, as Sora

เขาทำเหมือนที่แม่ของเขาเคยทำ ทุ่มเทจิตใจ ความหวังของเขาลงในตุ๊กตา ในตอนที่เขายังเหลือแรงอยู่ ยังแข็งแรงอยู่. ความปรารถนาของเขาก็คืออยู่เคียงข้าง Misuzu ตลอดไปและช่วยให้เธอสมหวัง และเพื่อช่วยสาวในฟากฟ้า Kanna, เติมเต็มความปรารถนา 1000 ปีของ Ryuuyu. ในสามตอนสุดท้าย Yukito ในฐานะ Soro.

 


rarely leaves Misuzu's side. He intervenes when Haruko tosses away Misuzu's birthday gift, the baby dinosaur, and alerts Haruko to its presence at the temple towards the end. Misuzu tries her best to reach the dinosaur and succeeds, a rehearsal perhaps for reaching her ultimate goal.

แทบจะไม่แยกจากข้างกายของ Misuzu. เข้ามาเกี่ยวกับกับตอนที่ Haruko เขวี้ยงของขวัญวันเกิด Misuzu ตุ๊กตาไดโนเสาร์ตัวน้อย และบอก Haruko ถึงตำแหน่งของตุ๊กตาที่ศาลเจ้าในตอนใกล้จบ. Misuzu พยายามอย่างที่สุดเพื่อคว้าไดโนเสาร์และก็ประสพผลสำเร็จ เป็นประหนึ่งเธอได้ถึงเป้าหมายสุดยอดเป้าหมายหนึ่งของเธอแล้ว.



But why a crow? Haruko's (some say corny) speech at the end should give us a clue. Humans cannot fly in the sky, but birds can. After Misuzu reaches her goal, Sora flies away to find the girl in the sky who's still alone to bring her back for a new beginning.
What is the use of wings which cannot flap nor fly?
It's to remind us of those happy memories from when we could fly.

แล้วทำให้ต้องเป็นกา ? การพูดของ Haruko ในตอนจบเหมือนจะบอกใบ้เรา. มนุษย์ไม่สามารถโบยบินในท้องฟ้า แต่นกทำได้. หลังจาก Misuzu บรรลุเป้าหมายของเธอ Sora ก็ออกบินไปค้นหาสาวในฟากฟ้า ผู้ซึ่งยังคงเดียวดายเพื่อนำเธอกลับสู่จุดเริ่มต้นครั้งใหม่.

จะมีประโยชน์อันใดเล่าหากปีกที่มีไม่สามารถโบก โบยบิน ?

มันยังเตือนพวกเราถึงความรู้สึกดีๆ หากเราสามารถบินได้. 



What is the use of friends or family who ultimately die or leave?
The happy memories they leave behind.

เพื่อนหรือคนในครอบครัวตายไป ประโยชน์อันใดเล่า ?

ความทรงจำดีๆ ที่พวกเขาที่ไว้ให้ไงล่ะ. (มีใครอ่านที่หมอนี้เขียนไว้แล้วร้องไห้รึเปล่าหนอ

 

*จากตรงนี้ไปผมคิดว่าไม่มีอะไรแล้ว เพราะปัญหาหลายข้อของผม ผมได้รับคำตอบแล้ว ผมย้ำอีกครั้งว่าผมแค่ "เห็นด้วย" ไม่ได้สรุปว่ามันใช่. ผมจึงจบตรงนี้ แต่ข้างล่างคืออังกฤษต้นฉบับที่เหลือ

 

I think Uraha is like you said, the mother of misuzu. This again brings up a question about Yukito being Uraha's companion..... I mean, in the series, Yukito turned into a crow and left Misuzu with her mother..... Ok, when I saw the movie I was like, " What just happened?" from the beginning of the movie! GWAAH! Everything is just confusing!
Uraha is not Misuzu's mother. They aren't even related.


Ryuuyu, not Yukito, was Uraha's companion. Their bond to Kanna was as a family. They would do anything, even give their own lives for Kanna's happiness.

Yukito turned into a crow but he never left Misuzu. He's in every scene from his transformation until the end.
Don't confuse the series with the movie. Similar themes but different story. The movie jettisoned a lot of the mystical elements that were in the series other than the legend (soap opera) of Kanna and Ryuuyu and...

the bit at the end where Yukito's doll leads him to Misuzu and then bounces into a feather and disapears. The connection between Kanna and Misuzu, Yukito and Ryuuyu is more thematic than literal in the movie. At least that's how I saw it.
I enjoyed both the series and the movie, but the series is far superior in my view.

 

เหมือนอ่านที่หมอนี่โพสจบ ผมเลยตั้งชื่อตอนว่า AIR : Hope (ความหวัง)

ความทรงจำในอดีต จะเป็นความหวังให้เราก้าวต่อไปในอนาคต

Comment

Comment:

Tweet


#39 by (187.176.34.40|187.176.34.40) At 2014-07-17 23:30,
en diminuant celui des croyances libres; or, c'est ce qu'il ne peut faire.Mais si nous n'admettons pas de religion d'état, en ce sens
#38 by casque audio beats (103.7.57.18|175.44.2.189) At 2012-07-25 13:54,
évidemment il sortirait de la logique de ses principes; il cesserait d'être ce qu'il est; il étendrait le c